Voeding tijdens ploegendiensten

Eet verantwoord(er) tijdens jouw ploegendiensten

In Nederland werken ongeveer 500.000 mensen in een vorm van ploegendienst of werken structureel onregelmatig. Dit kan leiden tot verminderde concentratie, vermoeidheid en gezondheidsklachten. Daarnaast is het erg moeilijk voor veel van deze mensen om een voor hen goed werkend patroon te vinden in voeding en beweging. Het moeilijkste onderwerp is extra of onnodig eten. Daarom delen wij een aantal tips met je om goed met deze onregelmatigheid om te gaan.

Houd regelmaat in je maaltijden
Eet je normaal 3 hoofdmaaltijden per dag? Wanneer je in de nacht werkt zou je dit ook moeten blijven doen. Neem je eerste maaltijd kort nadat je wakker bent geworden. Ook al is dit om 15.00 uur in de middag, dit noemen we nog steeds je ontbijt. Vervolgens neem je de volgende maaltijden een x aantal uur nadat je bent gestart met eten. Dit zou je normaal immers ook doen. Wat wel aan te raden is om een klein beetje te eten voordat je weer gaat slapen. De kans dat je korter slaapt dan tijdens reguliere werkdiensten is dan kleiner.

Zorg voor je eigen tussendoortjes
Net zoals overdag kan je in de nacht lekkere trek krijgen. En net zoals overdag is het dan verstandig om je eigen tussendoortjes bij te hebben zoals vers fruit, noten of een eitje om snoepen of snacken te voorkomen.

Cafeïne. Als je overdag werkt is het advies om na 14.00 uur geen cafeïne meer te nemen, wanneer je ongeveer om 22.00 uur gaat slapen. Deze tijdstippen gaan voor jou natuurlijk niet op wanneer je een nachtdienst hebt. Echter is de duur wel aan te raden. Hiermee bedoelen we: drink 8 uur voordat je gepland hebt te gaan slapen geen cafeïne meer. Wat heeft dat dan met eten te maken? Het zorgt er voor dat je beter slaapt, frisser opstaat en hierdoor beter in staat bent om de juiste keuzes te maken voor verantwoorde maaltijden en tussendoortjes.

Let op je vochtinname
Een veelvoorkomend probleem wanneer je nachtdienst hebt is het gebrek aan voldoende vocht voor je lichaam. Dit kan leiden tot dehydratie, maar ook tot ontzettende drang naar (ongezonde) snacks en snaaien. Zorg er dus voor dat je voldoende water bij je hebt en drink genoeg tijdens je dienst.

Blijf bewegen
Bewegen zorgt ervoor dat er extra zuurstof naar je hersenen gaat waardoor je je fitter en opgewekter zal voelen. Dit voorkomt een dip in de nacht, maar ook die drang naar dat energiedrankje of die energiereep. Loop vaker een rondje door je pand of ga eens wat vaker staan en zitten.

OPDRACHT:
Pik uit de bovenstaande lijst 1 punt waar jij denkt dat je in kan en wil verbeteren. Ga dit komende week eens toepassen en hou dagelijks bij of je frisser opstaat, makkelijker door de nacht komt, hoe het tijdens de nacht was met je hongergevoel en wat de weegschaal doet. Succes!!

Vraag het gratis e-book aan!

Stap voor stap naar een gezond voedingspatroon

Vul hieronder je gegevens in

BIJNA KLAAR 50%

Oeps! We konden je formulier niet vinden.