Tips tegen eetdrang

Ben jij op zoek naar de beste tips tegen eetdrang?  Soms heb je van die dagen dat je eetdrang groter lijkt dan normaal, dat je alles in je mond wilt stoppen. Misschien herken je dit van jezelf, maar weet je niet goed wat je tegen die enorme eetdrang moet doen.
 
Als je je niet helemaal lekker in je vel voelt en weer wat vaker eetdrang hebt, bedenk dan waar je te weinig aandacht aan hebt besteed. Waar heb je de meeste behoefte aan? Zodra je daarvoor kiest, herpak je weer makkelijker de regie op je eetgedrag.
 
Zo zorgt bewuste aandacht voor ‘De Grote Vijf tegen eetdrang’ ervoor dat de overeetdrang weer minder wordt en de slanke mindset op de voorgrond komt. En dat maakt het makkelijker om in actie te komen. Je blijft niet langer hangen in machteloosheid. Je gunt mezelf de regie.
 
Dit zijn de beste tips tegen eetdrang, volgens de Grote Vijf van Skinnyminds*:
  • 1. Bewegen tegen eetdrang
  • 2. Tijd voor jezelf: jij bent er ook nog
  • 3. Contact met anderen: je wordt gewaardeerd
  • 4. Activiteiten waar je energie van krijgt
  • 5. Persoonlijke verzorging

1. Bewegen tegen eetdrang

Je ervaart eetdrang, wat te doen? Een van de eerste dingen die je kunt proberen is meer bewegen.
Er zijn twee vormen van bewegen:
  • Je normale dagelijkse beweging
  • Sporten
Op normale beweging kunnen de meeste mensen makkelijk scoren: neem wat vaker de trap, maak na de lunch een ommetje, laat de auto staan, parkeer iets verder weg van je bestemming. Beweeg minimaal een halfuur per dag matig intensief. Extra bewegen, boven op je reguliere beweging, is belangrijk om je conditie te verbeteren en je fit te voelen. Bovendien blijf je zo makkelijker op gewicht.
Daarnaast heeft bewegen een belangrijk psychologisch effect. Als je sport (ook al was je moe toen je ging), voel je je achteraf energiek, trots en blij: het gevoel na een gezonde keuze. Je ervaart minder eetdrang en trek als je lekker hebt bewogen. Je ziet jezelf mooier in de spiegel, ook al is er feitelijk (nog) niet veel veranderd. Als je meer aan sport wil doen, kies dan iets wat je écht leuk vindt of in ieder geval leuk lijkt. Dan hou je het eerder vol. Bouw het wel rustig op.
 

2. Tijd voor jezelf: jij bent er ook nog

Ga eens doen wat je leuk vindt, waarmee jij tot rust komt en waarbij je contact met jezelf maakt. Tijd voor jezelf nemen is een belangrijke tip tegen eetdrang. Het maakt niet uit wat het is: zo lang het je maar wat oplevert in de vorm van ontspanning en energie.
Voor de ene persoon is dat helemaal niets doen, een siësta houden, mediteren of tv-kijken. Voor de ander is dit iets actiefs zoals yoga, tuinieren, schilderen of schrijven. Het gaat erom dat jij kiest wat bij jou past: iets wat echt voor jezelf is en waarbij je niet gestoord wordt.
Het moet niet iets zijn wat moet, maar iets wat jij écht wilt. Als je bewust tijd voor jezelf plant, sta je vaak relaxter in het leven. Je voorkomt eetdrang uit frustratie, stress, besluiteloosheid of verveling. Je maakt bewust eigen keuzes, je bent vrolijker en beter in staat dagelijkse dingen die soms ‘moeten’ te doen.

“Je voelt je actiever en sterker als je bewust goed voor jezelf zorgt. En je bent echt meer tevreden en minder rusteloos omdat je minder eetdrang ervaart”.

3. Contact met anderen: je wordt gewaardeerd

Eetdrang kan voortkomen uit een gevoel van eenzaamheid of een gebrek aan erkenning. Het is belangrijk om contact te hebben met verschillende personen: alleen contact met je collega’s of partner of kinderen is op den duur te eenzijdig. Het is belangrijk om te proberen echt contact (‘het doet je iets’) te krijgen met je partner, familie, vrienden, collega’s of buren als je het gevoel hebt dat je dat nu te weinig hebt.
Het is fijn om af en toe te voelen dat je bij een groep hoort, dat je meer bent dan alleen een moeder, dat je anderen helpt door te luisteren, dat je grappig bent, dat vrienden met een frisse kijk op de zaak jouw problemen relativeren, dat je nog kunt flirten, dat je getroost kunt worden, dat je sexy bent en dat het heel gezellig is om samen een film te kijken of een middagje te winkelen. Het gaat er niet om dat je indringende gesprekken voert, het gaat erom dat het contact je wat doet. Wanneer en hoe je dat bereikt, is voor iedereen verschillend.

4. Activiteiten waar je energie van krijgt

Hier gaat het erom dat je voldoening krijgt uit je meest voorkomende dagelijkse bezigheden. Het is belangrijk jezelf uit te dagen, ook op intellectueel gebied. Blijf in ontwikkeling, dat geeft energie.
Veel mensen zijn dagelijks bezig met hun werk. Dan is het dus belangrijk daar energie van te krijgen. Als je dat nu niet krijgt, hoef je niet direct ontslag te nemen, maar het is wel handig om na te denken over manieren om er meer energie uit te halen. Wat wil je graag anders op je werk? En wat of wie heb je nodig om dat voor elkaar te krijgen? Stress kost energie en zorgt voor eetdrang.
Werk je niet, dan geldt precies hetzelfde. Kies zinvolle activiteiten waar je energie uit haalt, ook als je gepensioneerd, huisvader, huismoeder of werkloos bent. Er is zoveel te doen om je heen: vrijwilligerswerk, oppassen, studeren, opruimen, schilderen, schrijven, klussen, lezen, enzovoort.
 
Ben je thuis met kinderen, zorg dan ook voor voldoening. Dat krijg je meestal niet door half met alles bezig te zijn. Kies. Doe leuke dingen met je kinderen. Ga naar het park, samen de kast opruimen, knutselen of spelletjes. Dan is er daarnaast ook tijd voor ‘eigen dingen’ terwijl je kinderen zichzelf vermaken.
Haal je nu eenmaal niet veel voldoening uit je belangrijkste dagelijkse activiteiten en wil je niet direct iets veranderen? Accepteer dat feit dan, in ieder geval tijdelijk. Bedenk in zo’n geval hoe je je energieniveau kunt compenseren (níet door toe te geven aan eetdrang). Welke bezigheden kies je ’s avonds of in je vrije tijd waardoor je wel energie krijgt?

5. Persoonlijke verzorging

De meeste mensen voelen zich beter als ze bewust aandacht aan hun uiterlijk besteden. Je zit beter in je vel en dat vermindert eetdrang.
Het is vaak heel makkelijk om ’s ochtends snel even wat aan te schieten, zonder make-up de deur uit te lopen en altijd hetzelfde jurkje aan te trekken naar een feestje. Voordat je het weet, is de afspraak met de kapper alweer een halfjaar geleden en ben je weer eens vergeten je benen en oksels te scheren. Voor mannen geldt natuurlijk hetzelfde. Naar de kapper en af en toe eens nieuwe kleren of een nieuw parfum kopen is ook voor hen belangrijk. Andere kleren, ander mens.
Wat kan je nog meer doen?
  • Verken je kledingkast weer eens opnieuw en probeer ‘oude nieuwe’ dingen uit.
  • Bedenk een makeover voor jezelf en ga eens testen met kleuren.
  • Draag bewust kleding waarin je je zelfverzekerder en aantrekkelijker voelt. Ja, ook thuis.
  • Heb je nieuwe kleren nodig, maar wil je niets kopen, organiseer dan een ruilavond met vrienden.
  • Verwen jezelf met een mooi sieraad of een gezichtsbehandeling.
  • Smeer je lichaam ’s avonds eens lekker in met bodylotion.
En ga zo maar door: er zijn heel veel mogelijkheden om aandacht te hebben voor je lichaam en uiterlijk. Bepaal wat jij belangrijk vindt voor je eigen persoonlijke verzorging en besteed daar aandacht aan. Want goed voor jezelf zorgen is ook jezelf verzorgen.

Tips tegen eetdrang toepassen

Alle tips gaan eigenlijk over: Wat gun jij jezelf? En hoe kan je een echte oplossing kiezen voor je eetdrang? Besteed de komende tijd bewust aandacht aan De Grote Vijf. Zorg goed voor jezelf, en kies dus niet voor overeten, maar doe iets wat echt fijn is. Op de korte én op de lange termijn.
Je kiest op zo’n ‘overeetmoment’ bijvoorbeeld voor een vriendin bellen, sporten, wat leuks kopen, in bad liggen, in je dagboek schrijven, mediteren, ontspannen lezen, je nagels lakken, de kast opruimen, je werk afmaken, een knuffel vragen, een gesprek aangaan. Je kiest voor De Grote Vijf tegen eetdrang. Daarmee maak je jezelf weer prioriteit. Je laat je niet langer leiden door externe factoren of onprettige gevoelens, je pakt de regie over en voelt je weer sterker, slanker en ‘in control’. Je kiest voor jezelf!

Vraag het gratis e-book aan!

Stap voor stap naar een gezond voedingspatroon

Vul hieronder je gegevens in

BIJNA KLAAR 50%

Oeps! We konden je formulier niet vinden.