Gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl omvat niet alleen voeding en beweging, maar is veel breder dan dat. Dus wat is een gezonde levensstijl? Over het algemeen zijn de meeste mensen het erover eens dat een gezond persoon niet rookt, een gezond gewicht heeft, gezond en gevarieerd eet, positief denkt, zich over het algemeen ontspannen voelt, regelmatig aan lichaamsbeweging doet, ondersteunende en wederkerige relaties onderhoudt en profiteert van een goede levenskwaliteit.

Je eerste stap naar een gezond leven is om greep te krijgen op je gezondheid en je dagelijkse functioneren. Hier is een eerste aanzet tot een inventarisatie:

Bezoek tandarts en huisarts

Maak afspraken met je huisarts en tandarts. Laat je gebit bij de tandarts controleren en laat je bij de huisarts checken ten aanzien van je bloeddruk, suiker en cholesterol.

BMI berekenen en middelomtrek meten
BMI berekenen en middelomtrek meten is eenvoudig thuis te doen. Door je BMI te controleren en je taille te meten kun je checken of er bij jou sprake is van overgewicht of obesitas en of je je gezondheid in de waagschaal stelt. Want besef dat elke vier extra punten bij je BMI, de kans op een hartaandoening met meer dan 20% vergroot.

Lichamelijke activiteit

Beoordeel hoeveel en hoe vaak je beweegt. Hoeveel lichamelijke activiteit krijg je gemiddeld per week? Hoe intens is die activiteit? Hoeveel variatie is er in de activiteiten en geniet je ervan?

Voedseldagboekje bijhouden

Houd een voedseldagboek bij. Schrijf alles wat je eet op gedurende een week. De gedachte hierachter is dat je niet kunt veranderen waar je je niet bewust van bent. Kun je na een week een patroon ontdekken? Eet je weinig fruit, koop je vaak een snack bij de benzinepomp, drink je meer alcohol dan je dacht, etc.

Stemming en energie

Controleer je stemming en energieniveau. Gezond leven bestaat uit emotionele stabiliteit, een gevoel van welbehagen en voldoende rust. Hoe is jouw humeur de laatste tijd geweest? Heb je symptomen van depressie of angst? Slaap je meestal zeven tot acht uur per nacht goed en voel je je uitgerust?

Sociale contacten

Maak een plaatje van je sociale netwerk. Hoe sterk zijn je verbindingen met familie en vrienden? Ben je aangesloten bij een club of vereniging en ga je naar een kerk, moskee of synagoge? Mensen hebben een fundamentele behoefte aan positieve, wederkerige en blijvende relaties, waar je op terug kunt vallen in tijden van verdriet en nood.

Woonomgeving

Woonomgeving: woon ik in een prettige woonwijk en bevalt het huis mij waar ik woon? Hoe is het contact met de buren?

 

Zodra je deze inventarisatie hebt gemaakt, is het goed om te bedenken of er sprake is van grote problemen. Als je weet dat je last hebt van chronische gezondheidsproblemen, of het nu hart- en vaatziekten, diabetes, depressie, artrose, reuma, het prikkelbare darmsyndroom, of andere aandoeningen betreft, dan is het van belang dat je de juiste behandeling krijgt en zelf alle maatregelen neemt die nodig zijn om de aandoening onder controle te houden, zoals medicatietrouw en zelfzorgmaatregelen. Hetzelfde geldt voor riskant gedrag, zoals roken of een verslaving van welke aard dan ook. Zorg dat je stappen neemt om te breken met deze verslaving(en). Maak een afspraak met je huisarts om dit te bespreken.

Na de inventarisatie kun je aan de slag met de leefstijl tips die we komende weken op onze socials gaan delen. Wil je meer begeleiding bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking. 

Vraag het gratis e-book aan!

Stap voor stap naar een gezond voedingspatroon

Vul hieronder je gegevens in

BIJNA KLAAR 50%

Oeps! We konden je formulier niet vinden.